We konden in West-Europa genieten van een lange en warme zomer. Goed insmeren en het dragen van UV beschermende kleding plus hoeden/petten waren topics in de media. Om de buitensporters en recreanten extra te motiveren ging ‘HUKAs de lucht in’ en uit de vele en leuke reacties bleek dat we ook bij de zonaanbidders de juiste snaar raakten.
HUKAs heeft actief deelgenomen aan het tot stand brengen van het Nationaal Actieplan Huidkanker. De Stuurgroep Huidkankerzorg Nederland heeft een website gelanceerd waarop alle actiepunten staan om huidkanker aan te pakken. Omdat het aantal patiënten met huidkanker enorm stijgt, is preventie nú nodig. De druk op de bemensbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit van toekomstige zorg zal alleen maar toenemen. Ook dat vraagt nú om maatregelen.
Van de voorzitter: blik op 2023
Na een succesvol jaar 2022 kijken we vooruit naar 2023.
Wat ikzelf heb geleerd is dat we onze doelstellingen steeds meer en beter realiseren en dat ‘patiëntencontact’ de hoogste prioriteit moet hebben. Tijdens vele persoonlijke contacten werden schrijnende ervaringen met mij gedeeld. Na ernstige medische ingrepen konden patiënten niet altijd rekenen op de juiste zorgverleners terwijl de gehele keten hier wel in voorziet. Als ik ook uit eigen ervaring put wil ik één pijnpunt als voorbeeld vermelden: littekenzorg. Als kritische noot zeg ik dan “waarom is er nog steeds geen betere samenwerking met de beroepsgroep huidtherapeuten die patiënten direct kunnen helpen met verzachtende behandelingen” of na ingrijpende operaties een beroep kunnen doen op bijvoorbeeld psychologische zorg onder het motto ‘de patiënt moet centraal staan en niet de kwaal’. Dit proces verloopt weliswaar steeds beter maar we moeten met elkaar streven naar het optimale resultaat, zeker nu de reële verwachting is dat het aantal huidkankerdiagnoses significant zal stijgen.
Om nog maar te zwijgen van patiënten die met littekens en al snel weer aan het werk moeten of een re-integratietraject starten. Wat is de hulp die bijvoorbeeld het UWV verschaft? En wat voor rol kan of moet HUKAs hierin spelen.
Tot slot een persoonlijke beschouwing. Helaas is 2022 voor mij en mijn echtgenote een minder geslaagd jaar geworden door plotselinge medische omstandigheden. Op het moment van concipiëren van dit voorwoord heb ik mijn vijfde chemobehandeling gehad. Als medeoprichter en voorzitter van HUKAs hebben jullie recht op de onvoorwaardelijke inzet van het Stichtingsbestuur. Dankzij de excellente groep vrijwilligers zijn taken naadloos overgenomen, waarvoor ik veel dank aan het HUKAs-Team ben verschuldigd. Maar eind december of medio januari geef ik de voorzittershamer over aan mijn opvolger. Nadere mededelingen daarover volgen nog, maar ik blijf HUKAs trouw als vrijwilliger.
Ik ben trots op HUKAs wat wij in drie jaar tijd met elkaar hebben bereikt en bedank hierbij alle donateurs voor hun aanmelding bij onze stichting. Ook dank aan de fijne partners/sponsors die HUKAs het mogelijk maken zonnebrandcrèmes toe te voegen aan het welkomstpakket of die producten beschikbaar te stellen tijdens acties. De fantastische glossy ‘In your Face’ en het confronterende ‘gezichtenboekje voor niet melanoom huidkankerpatiënten’. De vele samples en informatie die we aan belangstellenden ter beschikking kunnen stellen. Dat geeft mij als ervaringsdeskundige een heel goed en tevreden gevoel.
Als uw voorzitter neem ik hierbij afscheid van u allen met het bekende motto:
“Wees zuinig op je huid, want je kunt de zon niet uitzetten”.
Jaap Touw